High Intensity Training

HIT

Wat is High Intensity Interval Training (HIT)?

High Intensity Training (HIT) is een trainingsvorm, waarbij vooral het cardiovasculaire systeem getraind wordt. HIT training is gebaseerd op kortdurende high intensity intervaloefeningen (exercise intervals), afgewisseld met kortdurende pauzes van actief herstel of volledige rust. Het doel van high intensity training is om herhaaldelijk het fysiologische systeem (het cardiovasculaire systeem) te trainen, dat ook gebruikt wordt bij specifieke duurinspanningen.

Van rustige cardiotraining wordt gedacht dat je hiermee gewicht verliest, doordat je veel vet verbrandt tijdens inspanningen op een lage intensiteit. High Intensity  Training is precies het tegenovergestelde. Het is een efficiënte training als je vet wilt verbranden, in vergelijking met langdurende duurtraining.1 á 2 x in de week HIT training kan je fitness naar een heel nieuw niveau brengen in minder tijd.

Hoe ziet een High Intensity Training eruit?

Een gebruikelijke HIT sessie kan variëren van 30 tot 35 minuten, met daarnaast nog een warming-up en cooling down. HIT kan bestaan uit intervallen van 10 seconden variërend tot 5 minuten, waarbij de intensiteit hoger is dan de anaerobe drempel. De rustpauzes zijn korter en kunnen bestaan uit actieve rust (lage intensiteit) of complete rust.

Een proefles zegt meer dan 1000 woorden

Wij helpen u graag met uw doelstelling. 
Plan direct een GRATIS proefles en maak kennis met SportBalanz!